Summary
Aim: In non-diabetic patients, sympathetic innervation can be preserved even if there
is major impairment of myocardial blood supply. Matters may be more complex in diabetic
patients because denervation can be caused by cardiac autonomic neuropathy (CAN) or
by ischemic injury. Our aim was to determine whether restrictions in myocardial blood
supply have a pronounced influence on sympathetic innervation in diabetics and if
this effect can be differentiated from CAN. Patients, methods: We analyzed 20 diabetics
with advanced coronary artery disease (CAD) and without known CAN. We determined quantitative
myocardial blood flow using 13N-ammonia-PET, myocardial viability with 18F-FDG, and cardiac innervation with 11C-HED. We investigated the relationship between
regional HED retention, blood flow, and coronary flow reserve (CFR). Attenuated heart
rate response to adenosine was taken as indicator for CAN (HR ratio). Results: There
was minor correlation of segmental stress flow and HED retention (r2 = 0.063, p <0.0001). Correlation improved when stress flow as well as HED retention
were normalized to the individual maximum (r2 = 0.162, p <0.0001). In nine patients, a HR ratio < 1.2 implicated subclinical CAN.
Duration of diabetic disease or glycaemic control (HbA1c) did not correlate with mean
HED retention in the viable segments, but with its variation coefficient. Conclusions:
As in non-diabetic patients, a slight correlation exists between CFR and sympathetic
innervation. The sensitivity of sympathetic nerves to reductions in CFR does not seem
to be increased as compared to the results reported for non-diabetics. Besides impaired
blood supply, long duration of diabetic disease and bad glycaemic control also seem
to impair sympathetic innervation provoking higher heterogeneity.
Zusammenfassung
Bei Nicht-Diabetikern kann die sympathische Innervation des Myokards auch bei ausgeprägten
Störungen der Blutversorgung erhalten sein. Bei Diabetikern kann sowohl eine autonome
Neuropathie (KADN), als auch eine ischämische Schädigung zu einer Denervierung des
Myokards führen. Unser Ziel war es, herauszufinden, ob bei Diabetikern eine erhöhte
Empfindlichkeit der Neurone gegenüber einer Minderdurchblutung besteht und ob man
Effekte der KADN davon trennen kann. Patienten, Methodik: Wir untersuchten 20 Diabetiker
mit ausgeprägter Angina pectoris – Symptomatik bei bekannter koronarer Herzerkrankung
(KHK) ohne klinischen Anhalt für eine KADN. Es erfolgten dynamische PET-Akquisitionen
mit 13N-Ammoniak in Ruhe und unter Adenosinbelastung, eine Vitalitätsstudie mit 18F-FDG sowie eine Innervationsstudie mit 11C-HED. Untersucht wurde der Zusammenhang
der Flussparameter mit der Retention von HED. Der verminderte Anstieg der Herzfrequenz
unter Adenosinbelastung (HR-Ratio) wurde als indirektes Zeichen einer KADN dokumentiert.
Ergebnisse: Es zeigte sich eine geringe Korrelation zwischen der Belastungsperfusion
und der Retention von HED (r2 = 0.063, p <0.0001). Nach Normalisierung beider Parameter auf das individuelle Maximum
des Patienten verbesserte sich die Korrelation (r2 = 0.162, p < 0.0001). Bei 9 Patienten bestand aufgrund einer HR-Ratio von < 1,2 der
Verdacht auf eine subklinische KADN. Der Variationskoeffizient der intraindividuellen
HED-Retention korrelierte mit der Güte der Stoffwechseleinstellung (HbA1c) und dem
Zeitraum seit der Erstdiagnose der Diabeteserkrankung, nicht aber die mittlere HED-Retention.
Schlussfolgerungen: Wie bei Nicht-Diabetikern gibt es auch bei Diabetikern eine Korrelation
zwischen der Blutversorgung des Myokards und der sympathischen Innervation. Die Empfindlichkeit
der Neurone gegenüber Einschränkungen in der Blutversorgung scheint jedoch nicht gesteigert
zu sein. Neben Störungen der Blutversorgung führen auch schlechte Stoffwechseleinstellung
und lange Dauer der Diabeteserkrankung zu größerer Heterogenität der sympathischen
Innervation.
Keywords
Diabetes mellitus - coronary heart disease - sympathetic nervous system - ischaemia
- positron emission tomography
Schlüsselwörter
Diabetes mellitus - koronare Herzerkrankung - sympathisches Nervensystem - Ischämie
- PET